Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu (TOSFED), İstanbul Park’ın kapılarını Türk sporuna ve özellikle otomobil sporlarına açma yönünde eyleme geçti. Pistin şu anda amacına hizmet etmediğini ve otomobil sporcularının burada yarış yapma fırsatı bulamadığını belirten başakn Eren Üçlertoprağı ayrıca, profesyonel yönetim kadrosuyla birlikte tesisin yönetimine talip olduğunu duyurdu.
2005 yılında hizmete açılmıştı
23 Eylül 2003 tarihinde temelleri atılan İstanbul Park, iki yıl süren yoğun bir inşaat sürecinin ardından 2005 yılında hizmete açıldı. Ancak İstanbul’un Formula 1 yarışlarının takvimden çıkmasıyla birlikte İstanbul Park atıl bir durumda kaldı. Yaşanılanların ardından İstanbul Ticaret Odası (İTO) tarafından 10 yıl boyunca kiralanması için bir ihale başlatıldı.
10 Ekim 2012’de gerçekleştirilen ihalede, kazanan İstanbul MC Yarış Sporları ilk ödemeyi yapamadı ve bu nedenle ihale, en iyi ikinci teklifi sunan Eylül Tarım Oto Kiralama (Intercity) şirketine, 9 milyon lira + KDV karşılığında devredildi.
İşletme süresi 18 Temmuz’da sona erdi
TOSFED Başkanı Eren Üçlertoprağı ve Başkan Vekili Nisa Ersoy, İstanbul Park’a dair önemli açıklamalarda bulundu. Üçlertoprağı, İstanbul Park’ın işletme süresinin 18 Temmuz 2023 tarihinde sona erdiğini ifade ederken, Intercity’nin faaliyetlerine devam ettiğine vurgu yaptı. Üçlertoprağı, şu sözlerle durumu özetledi: ‘Sayın Cumhurbaşkanımızın büyük bir vizyonla 18 sene önce ülkemizin sporcularına kazandırdığı, Cumhuriyet tarihinin en büyük spor tesisi olan İstanbul Park, Türk sporuna ve milli sporcularımıza ulaşımın 10 yıl 10 ay 17 gün boyunca kapanmış durumda.’
Üçlertoprağı, tesisin ticari amaçlarla ve lojistik üs olarak kullandığı ifade etti
“300 futbol sahasından büyük alana yayılan tesis, bahsi geçen şirket tarafından spora hizmet etmek yerine, şirketin genel merkezi de dahil olmak üzere farklı ticari amaçlarla ve lojistik üs olarak kullanılıyor. Tuzla’da İstanbul Park’ın 100’de 1’i boyutundaki depolar aylık 7 milyon TL civarında kiralanırken bu dev tesisin aylık kirası sadece ise 3 milyon 600 bin TL. Günümüz şartlarında şirketin bu kirayı tek günlük organizasyonlarda kazandığı ise konunun uzmanları tarafından teyit ediliyor.”
“Uluslararası faaliyet yok”
Pistin Türk sporuna hizmet etmenin dışında kullanıldığına dikkat çeken Üçlertoprağı, benzer pistlerin senede ortalama 10 organizasyona ev sahipliği yaptığını belirtti.
“Şirket pisti spor faaliyetlerinden ziyade otopark olarak kullanmayı önceliklendirmiş ve uzaydan gözükecek şekilde pisti açık oto pazarına çevirmiştir. Günümüzde bu şirket İstanbul Park’ı yerli ve milli gururumuz Togg’un en büyük rakibi Tesla otomobillerinin satış öncesi geçici parklanması ve teslimi için kullanmaktadır. Benzer pistler senede ortalama 10 farklı uluslararası organizasyonda milyonlarca seyirci ağırlarken, isminde İstanbul geçen pistimizde son 2 senede yapılan tek bir uluslararası organizasyon bulunmuyor.”
“Şampiyon sporculara ev sahipliği yapabilir”
TOSFED, Gençlik ve Spor Bakanlığı ile birlikte pistin mülkiyet sahibi olan Kültür ve Turizm Bakanlığı ile görüşmeler yürüttüklerini açıklarken, kendi kaynaklarıyla ve özel sektör işbirliğiyle pisti Türk sporuna kazandırmaya ve gerektiğinde ihaleye katılmaya hazır olduklarını belirtiyor. Üçlertoprağı ayrıca, Bakanlığın liderliği altında İstanbul’a modern bir spor kompleksi ve şampiyon sporculara ev sahipliği yapacak bir olimpiyat köyü oluşturmanın mümkün olduğunu ifade ediyor.
“Bir tur bile yarışabilmiş dahil değiller”
Dünya ve Avrupa şampiyonlukları kazanan sporcularımızın kendi tesislerinde antrenman yapamadığını belirten Eren Üçlertoprağı, son olarak şunları söyledi:
“Ayhancan Güven, Cem Bolükbaşı, Ali Türkkan ve daha onlarca sporcu henüz İstanbul Park’ta tek bir tur dahi yarışabilmiş değil. Bu sporcularımızın yarışmak ve antrenman için gidebilecekleri en yakın pist ise Yunanistan’da yer alıyor. Bu A Milli Futbol takımımızın antremanlarını, maçlarını Yunanistan’da gerçekleştirmesi gibi bir durum”